Pentru personalul nou-incadrat pe functii in perioada de aplicare etapizata a Legii nr. 330/2009, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare.
18 martie 2020Cerere de recurs. Lipsa semnaturii. Consecinte fata de disp.art.302 1 (1) lit.d rap. la disp. art.133 Cod proc.civila.
18 martie 2020
Contencios administrativ. Anularea autorizatiei de constructie.
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, art.1 si art. 7
Legiuitorul a prevazut ca intre certificatul de urbanism, documentatia tehnica si autorizatia de construire sa existe o identitate in ceea ce priveste scopul emiterii acestor acte administrative, respectiv lucrarea de constructii ce urmeaza a fi executata. Emitentul autorizatiei nu poate reveni asupra conditiilor stabilite prin certificatul de urbanism, decat prin emiterea unui nou certificat, in baza unei noi documentatii.
Curtea de Apel Ploiesti, Sectia a II-a civila, de
Contencios Administrativ si Fiscal,
Decizia nr. 3323 din 6 iunie 2012.
Prin cererea
inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova sub nr. 6202/105/2010, reclamantul GD a solicitat in contradictoriu cu paratii Primarul Orasului Ploiesti si CMM SRL anularea autorizatiei de construire nr. 932/07.12.2009 emisa de Primarul Mun. Ploiesti in beneficiul SC CMM SRL, suspendarea autorizatiei de construire nr. 932/07.12.2009 pana la solutionarea pe fond a litigiului, precum si oprirea de urgenta a lucrarilor de constructie executate in baza acestei autorizatii pana la solutionarea pe fond a litigiului, cu cheltuieli de judecata.
Prin sentinta nr. 87 din 24 ianuarie 2012, Tribunalul Prahova – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, a respins actiunea formulata de reclamantul GD in contradictoriu cu paratii Primarul Orasului Ploiesti si CMM SRL Ploiesti, ca neintemeiata.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs recurentul reclamant GD, care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie, solicitand admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei recurate in sensul admiterii actiunii asa cum a fost formulata. In motivarea recursului recurentul a sustinut ca instanta de fond in mod gresit nu a retinut lipsa acordului vecinilor pentru amplasarea intr-o zona de constructii cu destinatia de locuinta a unei alte cladiri cu alta destinatie. Recurentul apreciaza ca schimbarea destinatiei s-a facut din mers, desi intreaga documentatie ce a stat la baza emiterii autorizatiei de constructie (Certificat de Urbanism si avizele si acordurile solicitate prin acesta) era intocmita pentru cladire P+2+M, cu destinatia de cladire birouri si spatiu garaj ambulante la parter. Schimbarea destinatiei cladirii in cladire de locuinte
trebuia facuta in baza unui nou certificat de urbanism, cu aceasta destinatie si a tuturor avizelor si acordurilor aferente acestei destinatii, potrivit procedurii si etapelor reglementate de Legea 50/1991 (in special art. art. 2 alin 2 indice 1), iar incalcarea acestor dispozitii atrage nulitatea absoluta a autorizatiei de constructie.
Analizand sentinta recurata prin prisma criticilor formulate, a probelor administrate, a actelor normative ce au incidenta in cauza, precum si sub toate aspectele, potrivit art. 304
1
Cod procedura civila, Curtea a constat urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art.1 din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei autorizatii de construire
sau de desfiintare, emisa in conditiile prezentei legi, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil - teren si/sau constructii - identificat prin numar cadastral, in cazul in care legea nu dispune altfel.
Articolul 2, al aceluiasi act normativ, prevede ca autorizatia de construire constituie actul final de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia este permisa executarea lucrarilor de constructii corespunzator masurilor prevazute de lege referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea si postutilizarea constructiilor.
Autorizatia de construire se emite
in baza documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, elaborata in conditiile prezentei legi, in temeiul si
cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism
, avizate si aprobate potrivit legii.
In articolul 6 din lege este definit
certificatul de urbanism
ca fiind actul de informare prin care autoritatile prevazute la art. 4:
a) fac cunoscute solicitantului informatiile privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii; b) stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului;
c) stabilesc lista cuprinzand avizele/acordurile necesare in vederea autorizarii; d) incunostinteaza investitorul/solicitantul cu privire la obligatia de a contacta autoritatea competenta pentru protectia mediului, in scopul obtinerii punctului de vedere si, dupa caz, al actului administrativ al acesteia, necesare in vederea autorizarii. Certificatul de urbanism se emite de autoritatile prevazute la art. 4, abilitate sa autorizeze lucrarile de constructii, si se elibereaza solicitantului in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii,
mentionandu-se in mod obligatoriu scopul emiterii acestuia
(alin.2).
Articolul 7 din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, prevede ca autorizatia de construire se emite pentru executarea lucrarilor de baza si a celor aferente organizarii executarii lucrarilor, in cel mult 30 de zile de la data depunerii documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care cuprinde, in copie, urmatoarele documente:
a)
certificatul de urbanism;
b) dovada, in copie legalizata, a titlului asupra imobilului, teren si/sau constructii si, dupa caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi si extrasul de carte funciara de informare actualizat la zi, in cazul in care legea nu dispune altfel;
c)
documentatia tehnica - D.T.;
d) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului si, dupa caz, actul administrativ al acesteia;
e) *** Abrogata prin L. Nr. 261/2009.
f) dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire.
Documentatia tehnica - D.T. se elaboreaza
in conformitate cu continutul-cadru prevazut in anexa nr. 1,
in concordanta cu cerintele certificatului de urbanism
, cu continutul actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, al avizelor si acordurilor cerute prin certificatul de urbanism si se intocmeste, se semneaza si se verifica, potrivit legii (art.7 alin.2).
Autorizatia de construire se emite daca sunt indeplinite cumulativ conditiile cerute prin prezenta lege (alin.9).
Potrivit dispozitiilor art. 46 din Normele metodologice de aplicarea a Legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, structurile de specialitate organizate in cadrul consiliilor judetene, Primariei Municipiului Bucuresti si primariilor municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si, dupa caz, ale comunelor, precum si persoana cu responsabilitate in domeniul urbanismului, amenajarii teritoriului si autorizarii executarii lucrarilor de constructii din cadrul primariilor comunale sau, dupa caz, structurile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice centrale competente, conform Legii, sa emita autorizatii de construire,
au obligatia de a verifica daca documentatia este completa
, constatand daca:
a) cererea este adresata autoritatii administratiei publice locale competenta, potrivit Legii, sa emita autorizatia;
b) formularul cererii si anexa sunt completate corespunzator;
c)
certificatul de urbanism este in valabilitate, iar scopul eliberarii sale coincide cu obiectul cererii pentru autorizare;
d) exista dovada titlului solicitantului asupra imobilului, teren si/sau constructii, precum si, dupa caz, a extrasului de plan cadastral si a extrasului de carte funciara de informare, actualizate la zi, daca legea nu dispune altfel;
e) documentatia tehnica - D.T. este completa si conforma cu prevederile anexei nr. 1 la Lege si ale prezentelor norme metodologice;
f) exista avizele si acordurile favorabile si, dupa caz, studiile cerute prin certificatul de urbanism;
g) exista referatele de verificare a proiectului si, dupa caz, referatele de expertizare tehnica/audit energetic, dupa caz;
h) se face dovada achitarii taxelor legale necesare emiterii autorizatiei de construire/desfiintare; i) este aplicata pe piesele scrise si desenate parafa emisa de Ordinul Arhitectilor din Romania, care confirma dreptul arhitectului/conductorului arhitect, dupa caz, de a proiecta si semna documentatiile, in conditiile prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) si art. 24 alin. (1) lit. c) din Lege.
Din dispozitiile legale mentionate mai sus rezulta fara putinta de tagada cerinta legiuitorului ca intre certificatul de urbanism, documentatia tehnica si autorizatia de construire sa existe o identitate in ceea ce priveste scopul emiterii acestor acte administrative, respectiv lucrarea de constructii ce urmeaza a fi executata.
Or, in cauza de fata certificatul de urbanism nr. 2128/9.11.2007 a fost eliberat de Primaria Municipiului Ploiesti pentru desfiintare locuinte existente si construire sediu administrativ S+P+2+M si spatiu garaj ambulante la parter (filele 29-31, dosar fond).
Tot din certificatul de urbanism rezulta ca folosinta actuala (la momentul eliberarii certificatului) a ternului este curti-constructii, iar destinatia terenului stabilita prin planurile urbanistice actuale: zona locuinte cu regim mixt de inaltime.
Fata de scopul indicat in certificatul de urbanism - construire sediu administrativ S+P+2+M si spatiu garaj ambulante la parter –, care era altul decat zona cu locuinte in regim mixt de inaltime, in mod corect s-au solicitat acordurile legalizate la notariat ale vecinilor pentru destinatia propusa.
Astfel, potrivit dispozitiilor din Anexa nr.1 lit. A pct. 2.5.6. din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, „acordul vecinilor, conform prevederilor legale in vigoare, exprimat in forma autentica, pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora -, pentru lucrari de constructii necesare in vederea schimbarii destinatiei in cladiri existente, precum si in cazul amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor invecinate”.
Din dispozitiile legale de mai sus, rezulta, contrar celor retinute de prima instanta, ca acordul vecinilor este obligatoriu in trei situatii:
- pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora;
- pentru lucrari de constructii necesare in vederea schimbarii destinatiei in cladiri existente;
-
in cazul amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor invecinate
.
Este evident ca acordul vecinilor era obligatoriu si pentru constructia in cauza, intrucat avea alta destinatie (sediu administrativ) decat cea a cladirilor invecinate - zona locuinte.
Intreaga documentatie tehnica a fost obtinuta pentru scopul declarat in certificatul de urbanism: desfiintare locuinte existente si construire sediu administrativ S+P+2+M si spatiu garaj ambulante la parter (filele 42-175, dosar fond).
In lipsa acordului recurentului pentru realizarea constructiei, la data de 4.11.2009, intimata SC CMM SRL formuleaza cererea pentru emiterea autorizatiei de construire, in vederea executarii lucrarilor de construire „locuinte de servici P+2+M si spatiu garaj ambulante parter”, anexandu-se certificatul de urbanism nr. 2128/9.11.2007 avand valabilitatea prelungita la 9.11.2009 (fila 24, dosar fond)
In baza acestei cereri si a actelor anexate, Primaria Municipiului Ploiesti emite autorizatia de construire nr. 932/7.12.2009 pentru executarea lucrarilor de construire pentru: Locuinte de serviciu P+2+M si spatiu garaj ambulante parter (fila 22, dosar fond).
Emitentul autorizatiei, Primaria Municipiului Ploiesti, nu putea reveni asupra conditiilor stabilite prin certificatul de urbanism nr. 2128/9.11.2007, decat prin emiterea unui nou certificat, in baza unei noi documentatii.
In acest sens s-a pronuntat si Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal prin decizia civila nr. 163/27.01.2005 publicata in
Culegerea de practica judiciara in materia contenciosului administrativ si fiscal
, Ed. Universul Juridic Bucuresti 2006.
Fata de cele aratate, apare evident faptul ca autorizatia de construire a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor legale mentionate mai sus, impunandu-se anularea acestui act administrativ.
Pentru aceste considerente si in temeiul art. 304
1
si 312 C.proc. civ., Curtea a admis recursul, va modificat in tot sentinta recurata, in sensul ca a admis actiunea si a dispus anularea autorizatiei de construire nr. 932/7.12.2009 emisa de Primarul Municipiului Ploiesti.
(Judecator Florentina Dinu)