Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale platita pentru personalul salariat anterior datei de 01.04.2001
19 martie 2020Baza de determinare a punctajelor lunare pentru perioadele anterioare datei de 01.04.2001, in vederea calculului dreptului la pensie.
19 martie 2020
Baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si a dreptului la pensie.
Art.165 din Legea nr.263/2010
Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul persoanelor fizice o constituie castigul brut lunar realizat din salarii veniturile asimilate lor.
Salariile brute lunare sunt utilizate si pentru determinarea punctajelor lunare, baza de calcul fiind aceeasi atat in perioada anterioara datei de 01.04.2001 cat si dupa aceasta data, asa cum au fost inscrise in carnetul de munca respectiv in declaratia privind evidenta nominala a asigurarilor.
Dreptul la pensie cuvenindu-se in temeiul contributiilor sociale platite potrivit principiului contributivitatii se va calcula in raport de veniturile brute lunare in care sunt cuprinse sporurile si alte adaosuri si nu in raport de salariul tarifar de incadrare.
(Decizia civila nr. 1407/01.06.2016)
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Arges la data de 17.08.2015, reclamantul C.C.M. a chemat in judecata pe parata C.J.P. Arges, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna anularea deciziei nr.319515/22.07.2015 emisa de parata si obligarea acesteia sa emita o noua decizie prin luarea in calcul a adeverintei nr.42/07.05.2015, eliberata de SC ARO SA – in faliment, prin SC L.P.SRL.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca parata i-a respins cererea de recalculare a drepturilor de pensie prin valorificarea veniturilor pentru care angajatorul a eliberat adeverinta indicata, desi s-a retinut si pentru aceste venituri contributia de asigurari sociale.
Prin intampinarea depusa la dosar la data de 23.11.2015, parata a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiate, aratand ca nu a fost valorificata adeverinta, intrucat veniturile respective nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare datei de 1-04-2001, conform art.165 din Legea nr.263/2010 si Anexei nr.15 din HG nr.257/2011.
Prin sentinta civila nr.272/2016 din 10 februarie 2016 Tribunalul Arges a admis actiunea reclamantului, a anulat decizia nr.319515/22.07.2015 emisa de C.J.P. Arges si a fost obligata aceasta sa emita reclamantului decizie de recalculare a drepturilor de pensie prin care sa-i fie valorificate veniturile prevazute in adeverinta nr.42/07.05.2015, eliberata de S.C. A. S.A, precum si la plata diferentelor drepturilor de pensie incepand cu data de 01.06.2015.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut in esenta, urmatoarele:
Prin decizia nr.319515/22-07-2015 emisa de parata, cererea reclamantului din 26.05.2015 de recalculare a drepturilor sale de pensie prin valorificarea salariilor brute pentru care angajatorul sau a eliberat adeverinta nr.42/07.05.2015 eliberata de SC A. SA – in faliment, prin SC L.P. SRL a fost respinsa cu motivarea ca potrivit prevederilor art.165 din Legea nr.263/2010, la determinarea punctajelor anuale, pentru perioadele anterioare datei de 1-04-2001, se utilizeaza salariile tarifare de incadrare in conformitate cu modul de inregistrare in carnetul de munca.
Intr-adevar, art.165 alin.1 lit.b din Legea nr.263/2010 stabileste ca pentru perioada 1.07.1977-1.01.1991 se utilizeaza la determinarea punctajelor lunare salariile nete, iar adeverinta depusa de reclamant atesta veniturile brute de care a beneficiat acesta, fostul angajator mentionand ca pentru sumele respective s-au virat contributiile corespunzatoare la bugetul de stat al asigurarilor sociale.
Or, art.2 lit. c din Legea nr.263/2010 instituie ca principiu de baza al sistemului public de pensii principiul contributivitatii.
Sub acest aspect s-a pronuntat si I.C.C.J. intr-un recurs in interesul legii, prin decizia nr.19/2011, in considerentele careia, de asemenea obligatorii, conform art.517 alin.4 NCPC se statueaza ca neluarea in considerare a unor sume care au constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale echivaleaza cu o incalcare a principiului contributivitatii.
Totodata, prin decizia nr.19/2012 a ICCJ, obligatorie conform art.517 alin.4 C.pr.civ, se statueaza ca sporurile si alte venituri suplimentare realizate anterior datei de 01.04.2001 vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in baza de calcul conform legislatiei anterioare, sunt inregistrate in carnetul de munca sau in adeverintele eliberate de angajator si pentru acestea s-au platit contributiile de asigurari sociale.
Prin urmare, la calculul drepturilor de pensie in temeiul Legii nr.263/2010 se au in vedere toate veniturile care au constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale.
Art.165 din lege nu poate fi interpretat, astfel cum o face parata, in sensul excluderii de la valorificare a unor venituri ce au constituit baza de calcul pentru contributia de asigurari sociale, pe motiv ca adeverinta eliberata de angajator evidentiaza salarii brute si nu salarii nete sau invers.
Tribunalul a apreciat ca art.165 din Legea nr.263/2010 are menirea de a clarifica, avand in vedere succesiunea in timp a legilor, modalitatea de inscriere in carnetul de munca a salariilor in cursul anilor, precum si modalitatea de stabilire a bazei de calcul pentru contributia de asigurari sociale.
Altfel spus, textul de lege prevede ce salarii se utilizeaza la determinarea punctajelor lunare, pentru diverse perioade, in functie de legislatia in vigoare la acel moment, reglementand deci procedura de calcul ce trebuie respectata de casa de pensii si avand caracter orientativ.
Excluderea de la valorificare a unor venituri, ce au constituit, potrivit mentiunilor din adeverinte, baza de calcul a contributiei de asigurari sociale constituie un abuz, parata incalcand principiul contributivitatii.
Prin urmare, in contextul in care adeverinta depusa la casa de pensii de catre reclamant este emisa conform legii si angajatorul mentioneaza ca a fost retinuta contributia de asigurari sociale cu privire la aceste venituri, parata are obligatia de a lua in calcul si aceste venituri potrivit legislatiei aplicabile.
In raport de cele aratate, tribunalul a pronuntat solutia sus mentionata.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal a declarat apel parata C.J.P. Arges, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie invocand dispozitiile art.466-482 Cod procedura civila.
Solutia pronuntata pe fondul cauzei este gresita, in sensul ca nu s-a calculat corect stagiul complet de cotizare in conditiile in care, in raport de anexa 3 din Legea nr.19/2000, rezulta ca la determinarea acestui stagiu se face prin raportare la data nasterii reclamantului.
In mod eronat instanta de fond considera ca salariile brute mentionate in adeverinta depusa de reclamant fac parte din baza de calcul a pensiilor in baza Legii nr.263/2010.
S-a mai aratat ca, in considerentele sentintei s-a retinut gresit ca nu sunt aplicabile normele de aplicare a Legii nr.263/2010, respectiv anexa 15 in care se spune clar ca aceste venituri nu fac parte din baza de calcul a pensiilor.
Veniturile brute din adeverinta nr.42/07.05.2015 eliberata de SC ARO SA – in faliment, prin SC L.P. SRL, nu pot fi valorificate de casa de pensii, in raport de prevederile art.165 din Legea nr.263/2010 si de dispozitiile anexei 15 a H.G. nr.257/2011, care prevad expres acele categorii de venituri ce pot fi valorificate la calculul pensiei; ca atare nu exista temei pentru luarea in considerare a veniturilor.
Intimatul a formulat intampinare, solicitand respingerea apelului ca nefondat, aratand ca pentru sumele evidentiate in adeverinte, angajatorul a achitat contributia de 15% reglementata de Decretul nr.389/1972, iar de plata acestei contributii era conditionata acordarea pensiei, conform art.3 din Legea nr.3/1977.
A mai aratat intimatul ca prin decizia nr.19/2011, pronuntata in recurs in interesul legii I.C.C.J. a statuat ca trebuie avute in vedere veniturile pentru care s-a platit contributia de asigurari sociale.
Apelanta a formulat raspuns la intampinare prin care a reluat criticile din apel.
Prin decizia nr. 1407/01.06.2016, Curtea de Apel Pitesti, sectia civila, a respins ca nefondat, apelul formulat de parata C.J.P. Arges
.
Pentru a hotari astfel, instanta de apel a retinut urmatoarele:
Prin sentinta apelata parata a fost obligata sa recalculeze pensia reclamantului prin luarea in calcul a adeverintei nr.42/07.05.2015 eliberata de SC ARO SA – in faliment, prin SC L.P. SRL, ce atesta veniturile brute obtinute de reclamant in fiecare luna de activitate si pentru care unitatea a retinut si virat contributia de asigurari sociale.
Conform art.96 alin.2 din Legea nr.263/2010, punctajul lunar se calculeaza in functie de castigul salarial brut care a constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, ceea ce inseamna ca se au in vedere si sporurile si adaosurile.
In acord cu aceste dispozitii, norma tranzitorie din art.165 din Legea nr.263/2010 precizeaza ca salariile obtinute in perioada anterioara datei de 1.04.2001 vor fi valorificate la determinarea punctajelor anuale indiferent de forma in care au fost consemnate in carnetul de munca, in perioade diferite, respectiv salarii brute sau nete, si nu salarii tarifare de incadrare.
Din interpretarea sistematica a celor doua texte de lege, rezulta ca ceea ce se ia in calcul nu este numai salariul inscris in carnetul de munca, ci venitul brut lunar, care cuprinde si sporuri si adaosuri pentru care legea a prevazut, iar angajatorul a retinut si virat C.A.S.
Curtea a mai retinut ca potrivit art.3 alin.2 din Legea nr.3/1977, fondurile necesare platii pensiilor de asigurari sociale de stat se constituie din contributiile pe care le platesc angajatorii si din sumele alocate de la bugetul de stat. Contributia individuala de asigurari sociale a fost reglementata prin Decretul nr.389/1972, care in art.1 a prevazut obligativitatea pentru angajator de a varsa la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe timpul cat fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca.
Practic textul de lege instituia obligatia varsarii la bugetul asigurarilor sociale de stat a contributiei asupra castigului brut realizat de angajat, indiferent de forma in care se realizau aceste venituri. Art.2 din Decretul nr.389/1972 enumera expres si limitativ drepturile banesti pentru care nu se datora contributia pentru asigurarile sociale de stat, ceea ce inseamna ca pentru celelalte venituri angajatorul platea obligatoriu respectiva contributie.
De altfel, pentru veniturile obtinute de reclamant au fost retinute contributii la fondul de pensii, aspect atestat de adeverintele emise de fostul angajator.
Art.165 din lege nu poate fi interpretat in sensul ca exclude de la valorificare venituri ce au constituit baza de calcul pentru contributia de asigurari sociale, pe motiv ca adeverintele eliberate de angajator evidentiaza salarii brute, nu salarii nete. Textul de lege clarifica, avand in vedere succesiunea in timp a legilor, modalitatea de inscriere in carnetul de munca a salariilor in cursul anilor, precum si modalitatea de stabilire a bazei de calcul pentru contributia de asigurari sociale, prevazand ce salarii se utilizeaza la determinarea punctajelor lunare, pentru diverse perioade, in functie de legislatia in vigoare la acel moment.
Excluderea de la valorificare a unor venituri, ce au constituit, potrivit mentiunilor din adeverinte, baza de calcul a contributiei de asigurari sociale reprezinta o incalcare a principiului contributivitatii.
Totodata, prin Decizia nr.19/2011, pronuntata de I.C.C.J., in recurs in interesul legii a statuat ca, neluarea in considerare a unor sume care au constituit baza de calcul al contributiei de asigurari sociale echivaleaza cu o incalcare a principiului contributivitatii, avand drept finalitate nerealizarea scopului avut in vedere de legiuitor si crearea unei discriminari intre persoanele care au realizat stagii de cotizare anterior si ulterior intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000, O.U.G. nr.4/2005 fiind emisa in considerarea atingerii scopului fundamental al inlaturarii inechitatilor dintre persoanele pensionate sub imperiul Legii nr.3/1977, in raport cu cele pensionate sub imperiul legii noi, Legea nr.19/2000, in ceea ce priveste cuantumul acestor drepturi.
Constatand, deci, ca pentru castigurile brute ale reclamantului angajatorul a varsat la buget contributia de asigurari sociale, aspect atestat de adeverinte, Curtea apreciaza ca aceste venituri trebuie avute in vedere de parata C.J.P. Arges la stabilirea drepturilor de pensie ale reclamantului, asa cum corect a retinut instanta de fond.
Pentru toate aceste considerente, Curtea, in temeiul art.480 Cod procedura civila, a respins apelul formulat de parata, ca nefondat.